Elektrische liftsystemen

Met behulp van de Council on Tall Buildings en Urban Habitat’s Stellingbouw heb ik kunnen vaststellen dat hoge kantoorgebouwen in de VS gemiddeld ongeveer 45 verdiepingen hebben. Laten we schatten dat de gemiddelde verdieping 20.000 vierkante meter is, wat ons op ongeveer 900.000 vierkante meter totaal brengt voor een gemiddeld hoog kantoorgebouw. Ervan uitgaande dat 200 vierkante meter per persoon de gewenste “maximale” bezettingsgraad is voor de meeste kantoren, kan dat gebouw ongeveer 4.500 personen comfortabel herbergen. Onder normale omstandigheden zou het laden van zoveel mensen niet noodzakelijkerwijs een uitdaging zijn, afhankelijk van hoeveel liften het gebouw heeft en wat voor soort technologie het gebruikt.

Maar nu, om de sociale afstandelijkheid te behouden, vormen de realiteiten van het laden van een gebouw tot zelfs een kwart van de normale capaciteit een aanzienlijke uitdaging. Bij een bezettingsgraad van 25 procent betekent dit dat 1.125 mensen het gebouw moeten betreden en in relatief korte tijd op hun verdieping moeten komen, aangezien de meeste mensen ergens tussen 7 uur ’s ochtends en 9 uur ’s ochtends op het kantoor aankomen. Ervan uitgaande dat het gebouw zes trapliften heeft, zou elke lift in die twee uur 188 mensen naar hun verdieping moeten brengen – een volledig haalbare doelstelling, als elke lift bij een normale bezettingsgraad zou werken. Maar dat is niet het geval.

Mark Freeman is de VP van Modernisering bij Schindler Elevator Corporation (VS), een tak van de wereldwijde lift- en roltrapentiteit Schindler Group, een bedrijf dat al sinds de oprichting in 1874 werkt aan mechanische hefinrichtingen. Ik heb met Freeman gesproken over enkele van Schindler’s technologische oplossingen die gebouwen kunnen helpen met hun heropeningsstrategieën. “Normaal gesproken laden we zo’n tien tot twaalf mensen in een lift. Als we slechts vier mensen of drie mensen toewijzen, zorgt dat voor een comfortabelere omgeving voor de gebruiker, maar het vermindert ook de doorstroming van het verkeer”, vertelde Freeman me. Mijn wiskunde-illustratie lijkt misschien triviaal, maar het is precies hoe deze gebouwen hun terugkeer naar het werk strategieën schetsen. “We zoeken uit, met de bevolking van het gebouw en met de huidige capaciteit van de lift, hoeveel mensen er ingepland moeten worden,” zei Freeman.

In onze illustratie bij 25 procent bezetting schatten we dat er 188 mensen per lift moeten worden vervoerd. Als we tien mensen per auto zouden laden, dan zou elke lift bij 19 ritten, geven of nemen, over een tijdsbestek van twee uur, wat betekent dat elke rit ongeveer zes minuten zou hebben om zijn passagiers te laten vallen en terug te keren naar de lobby. Als er nu vier mensen per lift zijn in plaats van tien, betekent dit dat elke lift 47 ritten moet maken om dezelfde hoeveelheid mensen te vervoeren, en dat elke rit ongeveer twee en een halve minuut moet duren om in hetzelfde tijdsbestek van twee uur te blijven. Toegegeven, vier mensen zouden in theorie minder stops moeten maken dan tien mensen, maar laten we zeggen dat elk van die mensen naar aparte verdiepingen moet gaan die zich uitstrekken over het hele gamma van één tot en met 45. Het kan een tijdje duren.

De behoefte aan nauwkeurige tijdsinschattingen is de reden waarom strategische planning zo belangrijk is, ongeacht de huidige lifttechnologie van het gebouw. “We werken samen met de huurders, op basis van de maximale bezetting van elk gebouw, om uit te zoeken wat de beste manier is om verschuivingen in te plannen. Je wijst de ploegen toe op basis van de verdiepingen van de mensen, en je geeft ze de ruimte zodat ze gespreid zijn”, legt Freeman uit. Door het toewijzen van tijden op basis van verdiepingen, zal elke lift minder ritten maken en minder tijd in beslag nemen, maar nogmaals, is het genoeg?

Werkgevers en gebouwbeheerders stellen nieuwe regels op om het gebruik en de bezetting van de traplift te beperken en zo de sociale afstand te bewaren. Velen eisen slechts twee passagiers per auto, terwijl vier de norm lijkt te zijn.
Als we terugkomen op onze illustratie, laten we er dan nu van uitgaan dat die 1.125 inzittenden gelijkelijk verdeeld zijn over 45 verdiepingen. Dan moeten er 25 mensen naar elke verdieping worden vervoerd. Met zes liften, met vier personen per auto, is dat in totaal ongeveer zeven ritten, wat betekent dat elke auto maar één rit hoeft te maken (met uitzondering van één auto die twee ritten maakt). Omdat alle passagiers naar dezelfde verdieping gaan, wordt ook de reistijd hierdoor sterk gereduceerd. Het is redelijk dat de hele verdieping in vijf minuten kan worden geladen, maar met 45 verdiepingen duurt het laden van het hele gebouw tot 25 procent bezetting nog steeds ongeveer drie uur en 45 minuten (en dat is als iedereen op tijd komt, alle auto’s zijn operationeel, en er zijn geen haperingen). Als je er rekening mee houdt dat de meeste gebouwen verschillende parameters zullen hebben, waaronder het aantal verdiepingen en/of liften, kan het aanzienlijk langer duren, misschien zelfs wel een halve dag, alleen al om een kwart van hun normale bezetting te bereiken.